Op de Baayaert leren we hier “natuurlijk” met veel plezier
Wat leren en doen we allemaal in groep 5
Er is in groep 5 van alles te doen en te leren. Er zijn lessen waarbij de kinderen luisteren naar instructie, af en toe samenwerken met bepaalde samenwerkingsvormen en in werkboeken of op de computer aan de slag gaan. Maar er zijn ook lessen om elkaar te leren kennen en na te denken over de wereld om hen heen. Dat doen we door te filosoferen met “Kleine Grote Denkers”. Dit alles wisselen we af met bewegend leren, beweging of korte spelletjes tussen lessen door om te ontspannen en daarna weer opgeladen aan het werk te kunnen gaan.
Op de helft van het schooljaar gaan de kinderen leren werken met een weektaak. Dit bevordert de zelfstandigheid van de kinderen en ze leren te plannen. Groep 5 is een leuke groep. De kinderen leren de wereld om hen heen echt kennen en zich er bewust van worden. Ze komen in het begin van het schooljaar jong binnen en aan het einde van het schooljaar verlaten ze de groep een stuk wijzer en zekerder. Ze maken een grote persoonlijke groei door.
Hieronder nog een overzicht wat de kinderen allemaal gaan leren in groep 5.
Rekenen:
- Optellen en aftrekken tot en met 1000
- Automatiseren van de tafels tot en met 10
- Samenhang deelsommen en keersommen
- Digitaal en analoog klokkijken
- We leren over wat oppervlakte en omtrek is
- Gepast betalen en teruggeven tot €100
Spelling en grammatica:
- Oefenen van diverse nieuwe spellingcategorieën zoals het
- Introductie onderwerp en persoonsvorm
- Introductie tegenwoordige tijd en verleden tijd en het voltooid deelwoord
- Introductie zelfstandig en bijvoeglijk naamwoord
Taal:
- Uitbreiden woordenschat
- Spreken en luisteren: leren actief deel te nemen aan gesprekken, leren gedachten onder woorden te brengen
- Schrijven: om te communiceren, om te amuseren, om te leren
Technisch lezen:
- Veellettergrepige woorden, leenwoorden uit de Franse taal, woorden die eindigen op –iaal, -eaal, -iële of –air, aardrijkskundige namen
- Woorden met een x, een ch als sj (chef), een g als zj (giraffe). Woorden met een trema, woorden eindigend op –isch, meervoudswoorden met ’s aan het einde, woorden met de Griekse y, leenwoorden uit de Engelse taal, afkortingen (oa.)
- Het vloeiend en vlot lezen van teksten
Begrijpend Lezen:
- Het begrijpen van teksten met een pittige inhoud, waarbij het tekstniveau ligt op Avi E5
- Het oefenen van de leesstrategieën voorspellen, vragen stellen bij een tekst, ophelderen van onduidelijkheden (waaronder woordbetekenis), omgaan met verwijswoorden en signaalwoorden, samenvatten, werken met schema’s
Lezen:
- De kinderen worden gestimuleerd zelf boeken te lezen die passen bij hun eigen belevingswereld en interesse. Dit doen we door ruimte te geven voor zelf boeken lezen, voorlezen van goede jeugdliteratuur, boekpromotieactiviteiten
Engels:
- Het begrijpen en spreken van eenvoudige Engelse zinnen rondom de thema’s tellen, dieren, eten en drinken, kennismaken, wonen en reizen
- Het schrijven van eenvoudige woorden en zinnen
Wereldoriëntatie:
- Het leren stellen van vragen rondom aardrijkskundige, historische, biologische en technische thema’s met de methode Naut, Meander, Brandaan
- Leren presenteren van gevonden resultaten van eigen onderzoek in de vorm van PowerPointpresentaties of andere digitale presentatievormen, werkstukken, muurkranten, etc.
Zelfstandigheid en plannen:
- De kinderen leren met een weektaak te werken. Dat doen ze zelfstandig en ze leren op die manier meerdere taken te overzien en te plannen.
Digitale vaardigheden:
- Inloggen met een wachtwoord, informatie opzoeken op internet, presentaties maken en geven, een tekstdocument typen, berichten sturen en kennis maken met programmeren.
En verder:
- Verkeer, tekenen, handvaardigheid, gym, omgaan met elkaar, schrijven, muziek, filosoferen