Samen dragen we zorg voor de ontwikkeling van alle leerlingen!

OBS De Baayaert biedt in principe voor alle leerlingen een passend onderwijsaanbod, waarbij we eerst uitgaan van een klassikaal groepsaanbod. Indien blijkt dat het aanbod in de klas, niet past bij de onderwijsbehoeften van een kind, kunnen we dat aanpassen. Dit kunnen aanpassingen zijn in de leerstof maar ook individuele aanpassingen n.a.v. de ondersteuningsbehoeften van de leerling.
Aanpassingen in de leerstof maken we altijd in overleg met bijv. de rekenspecialist, taalspecialist en de kwaliteitscoördinator (KC’er), zodat we zorgvuldig samen kijken naar wat het kind nodig heeft. Uiteraard wordt dit ook altijd besproken met de ouders. Tot en met groep 5 volgen alle leerlingen de basisleerstof van de groep. Als we besluiten dat een kind een ander leerstofaanbod nodig heeft, betrekken we daar de orthopedagoog van OBO en de ouders bij.

We doorlopen voor individuele kinderen op school de volgende fases:

  • Observaties door de leerkracht.
  • Afnemen methodetoetsen en niet-methodetoetsen; deze worden geanalyseerd en n.a.v. de resultaten volgt er een groepsinterventie en/of een individuele interventie.
  • Als blijkt dat een leerling onvoldoende profiteert van gemaakte aanpassingen en/of interventies, kunnen we een leerling intern bespreken, en later ook in de consultatie. In de consultatie bespreekt de leerkracht en de kwaliteitscoördinator, de leerling met de orthopedagoog van OBO. Uit de consultatie komen altijd handelingsadviezen voor de leerkracht met als doel de leerling te versterken. Ouders worden hiervan altijd op de hoogte gebracht en kunnen ook bij deze bespreking aanwezig zijn.
  • Als we merken dat ondanks alle aanpassingen en inspanningen, de ontwikkeling van het kind zorgen blijft geven, kunnen we de samenwerking zoeken met externe, meer gespecialiseerde scholen. We zijn dan vooral op zoek naar passende handelingsadviezen, voor het individuele kind.

Zodra er sprake is van (structurele) zorgen in de ontwikkeling van een leerling, gaan we in gesprek met de ouders. Samenwerken vinden we erg belangrijk,  zo benut je elkaars expertise ten gunste van het kind.

Op schoolniveau doorlopen we de volgende stappen:

  • Schoolbespreking; drie keer per jaar bespreken we met het hele team de didactische en pedagogische ontwikkeling van de groepen en stellen afspraken bij.
  • Gedurende het gehele schooljaar stemmen de leerkrachten individuele zorgen af met de kwaliteitscoördinator, zodat tijdig kan worden geanticipeerd op de ontwikkeling van iedere leerling.

Download hier het schoolondersteuningsprofiel
Download hier het sociaal veiligheidsplan

Samen op eigen kracht